Ik heb een hele leuke veldopdracht voor jonge kinderen opgezet. Kan misschien hier en daar nog wat extra natuurinformatie aangevuld worden. Maar de kinderen vonden het prachtig!

Het is schatzoeken in Het Bossche Broek; van ingang heemtuin tot eerste stukje strand naast de zeilschool.
Ik had het nu voor 2 groepjes zoekopdrachten uitgewerkt, waarbij ze telkens stukjes schatkaart vonden.
Uiteindelijk leiden deze tot de plek op het strandje waar de schat begraven lag.

natuurouders schatzoeken

 

Doel van de opdracht: De doelgroep is kleuters van groep 1 en 2. Het idee is om ze spelenderwijs kennis te laten maken met de dieren in het bos en hun interesse voor de natuur aan te wakkeren door de te attenderen op de kleuren. Dit wordt gedaan door ze erop uit te sturen in het bos in kleine groepjes. Daarbij krijgen ze foto’s van dieren mee en worden ze gevraagd natuurlijke voorwerpen te zoeken in het bos die overeen komen met de kleuren van het betreffende dier die ze vervolgens kunnen opplakken op een kartonnetje, een zogenaamd ‘schilderijtje’

Voor meer informatie. Zie bijlage.

Yvonne Franx-Snijders en Marijn Meijers-Dang 27-10-2018

herfstkleuren natuurouders

In januari 2018 hebben we groepen 7 en 8 meegenomen in 2 x een dagdeel over vogels, vogels bijvoeren in de winter met aansluitend een vogeltelling sessie.
Het leuke is dat het allemaal vogels zijn die iedereen wel in de buurt van school en thuis kan zien.
In een PowerPoint hebben we over vogels, de vogeltelling en het maken van vetbollen verteld.
Vervolgens zijn we aan de slag gegaan.       

Meer informatie tref je aan in deze PowerPoint

Helen van Maasakkers en de rest van het Palet natuurouder team. 

natuurouders vogels tellen

natuurouders vetbollen maken

 

 

 

 

 

 

romeinse veldheerEen eigen overwinnaarskroon

Werkvormen (doelen/thema's):

  1. verhalende inleiding (inleiding/idee van Romeins Halder), 2 minuten
  2. buitengeluiden beluisteren (herkenning geluiden/onderscheid natuur- en cultuurgeluiden), 3 minuten
  3. bladeren zoeken (verschil en gelijkheid benoemen), 5 minuten
  4. bladerkroon knutselen (creativiteit, iets tastbaars meenemen), 10 minuten

Leeftijd: 6-7 jaar (groep 3)

Locatie: Bomenlaan Haanwijk richting Klein Herlaer, beginnend bij museum Romeins Halder tot aan bank tegenover sterrenbos

Doel: maak een zo lang mogelijke ketting met verschillende voorwerpen/ materialen uit de natuur.

Hoe werk het:

  • Deel de groep in verschillende teams
  • Geef elk team hetzelfde voorwerp b.v een boomblaadje
  • De teams gaan nu 1 voorwerp zoeken die 1 een eigenschap hetzelfde heeft en 1 eigenschap verschillend is van het start voorwerp.
  • Daarna zoeken ze 1 nieuw voorwerp die 1 een eigenschap hetzelfde heeft en 1 eigenschap verschillend is van het gevonden voorwerp.

(kijk ter verduidelijking naar het voorbeeld hieronder )

Maak je eiegen ketting en maak hem zo lang mogelijk!

ketting

Met deze opdracht leren kleuters van groep 1 en 2 hun zintuigen gebruiken en bladeren herkennen door samen in het bos bezig te zijn. 

Doelgroep + Doel
 
Kleuters groep 1 en 2 verdeeld in groepjes van 3 kinderen.

  • Kinderen verschillende vormen bladeren van bomen herkennen
  • Verschillende zintuigen komen aan bod: ruiken, horen, voelen, zien
  • In het bos samen bezig zijn met voorwerpen en weetjes uit en over de natuur.

Wat is/doet het IVN?

IVN 's-Hertogenbosch
IVN 's-Hertogenbosch is een vereniging met als doel natuur- en milieu-educatie.

Actieve vrijwilligers
IVN 's-Hertogenbosch bestaat uit actieve vrijwilligers. Onze vereniging kent zowel volwassen leden als jeugdleden.

Wat staan we voor?
Wij willen iedereen stimuleren de natuur te ontdekken rond de thema's beleving en educatie.

 

button lid worden button lid worden
button lid worden button lid worden button natuurbeleving voor bijzondere groepen

Facebook logo 150   facebookbutton

 

   

Contact met IVN 's-Hertogenbosch e.o.