Na vier succesvolle natuuroudercursussen hebben ruim 60 opa’s, oma’s en ouders hun certificaat ‘natuurouder’ behaalt. Dat betekent dat zij aan het werk kunnen voor basisscholen en ook wel voor de IVN jeugdnatuurgroep en/of het bewaarde land.
Niet elke natuurouder is even actief. De IVN werkgroep school en natuur blijft zoeken naar mogelijkheden om de natuurouderactiviteiten te verduurzamen. Daartoe bespreekt de werkgroep mogelijkheden van terugkomdagen, een digitaal platform en de oprichting van een schoolgidsengroep.
Gelukkig zijn er ook heel wat succesverhalen te vertellen over de inzet van natuurouders. Daartoe vooral deze bijdrage.
Basisschool Het Palet wist tot nu toe 12 (groot)ouders te werven voor de natuuroudercursus. De afgestudeerden hebben al verschillende projecten voorbereid. Zo deed de school mee met de vogeltuintelling. Een uitgebreide, informatieve PowerPoint bereide de kinderen voor. Daarna observeerden zij vogels en maakten o.a. met behulp van materialen een vogelcollage. Helen van Maasakker stuurde ons een aantal foto’s van deze geslaagde dag. De foto’s staan ook op FB van het palet:
https://www.facebook.com/pg/bshetpalet/photos/?ref=page_internal
Ook had het Palet een natuurproject voor groep 3. Ze maakten een ‘speurtocht’ door de directe omgeving van de school. Wat kun je zoal zien en horen op een natuurwandeling. De kinderen zagen van alles en soms leek het er op dat er nogal wat kinderen zonder oren rondliepen (of de wel aanwezige oren niet gebruikten …). De begeleiders, de natuurouders waren verbaasd van wat de kinderen van groep 3 al zien en weten. Prachtige plantjes en oh..die groene vogel en “Wat is dat voor een hond?” Een geslaagde activiteit die haast als vanzelf liep door de inbreng van de kinderen zelf.
Een ander enthousiast verhaal kwam van Anneke.
Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst op de school van mijn kinderen een natuurles georganiseerd. Ik heb een aantal opdrachten die de IVN gidsen in opleiding gemaakt hadden voor bovenbouwers als uitgangspunt gebruikt. Ik heb deze wat vereenvoudigd, omdat het voor middenbouwers zou zijn, en wat herschreven in het thema van deze klassen; ‘de Vikingen‘. Ook konden de kinderen niet op de fiets op pad, daarom heb ik een nieuwe locatie gevonden in de buurt van school.
Het was allemaal erg leuk en alles ging goed. Er kwamen twee klassen, opgedeeld in 4 groepjes met elk 1 ouder. Ze gingen langs de zes opdrachten en hielden zelf de tijd in de gaten, ongeveer 10-15 min per opdracht. Geblinddoekt boom herkennen, bomen zoeken met boomzoekkaarten, speuren naar dieren ook met loeppotjes, de hoogte van een boom opmeten, kijken met wc rolletjes dichtbij en veraf, en 'gillen' met een grasblaadje. Ik had alle spulletjes voor de opdrachten in plastic tasjes neergelegd op de verschillende plekken en liep zelf rond om te helpen, de weg te wijzen etc.
Van 1 van de 2 klassen kreeg ik een ‘bedank A4’ met erop uitspraken over hoe ze het vonden. Daar doe je het toch voor! Mijn plan is om 1x per jaar aan elke klas een natuurles te geven, van onderbouw tot bovenbouw. Hopelijk wil de school dat ook.
Er zijn meer verhalen te vertellen. Duidelijk is dat we met behulp van natuurouders op de goede weg zijn; de weg van verwondering, bewondering en vermeerderen van kennis. En dat alles door zelf te ontdekken en te onderzoeken of op creatieve manier met de natuur te spelen.
Bravo Natuurouders!!
Jaco Wijsman, Coördinator IVN werkgroep School en Natuur
0619966759