Jaarverslag 2020 werkgroep Insecten

Gal van de colanootgalwesp op zomereik
We weten het allemaal, 2020 was een bijzonder jaar. Het begon goed, vol plannen en een aantal nieuwe geïnteresseerde leden. Maar voor we goed en wel van start konden gaan in het vroege voorjaar kwam het coronavirus ertussen en werd het steeds lastiger om gezamenlijk iets te ondernemen. Alleen de puzzel-avond in februari is doorgegaan en een paar leden zijn in maart nog naar de jaarlijkse vlinderdag van de Vlinderstichting geweest. Op 26 september hebben we nog een excursie gehad, we gingen op zoek naar gallen en mijnen (en hebben die ook gevonden).

Toch is er dit jaar weer veel werk verzet, individueel of in kleine groepjes. Alle monitorroutes zijn gelopen: dagvlinders van de Groote Wetering, Heinis, Moerputten, Vlijmens ven en Kanaalpark zijn geteld, evenals de libellen in de Wamberg. Ook is er een nieuwe dagvlinderroute in een nieuw aangelegde vlinderidylle in den Bosch, die Marion de Maat, een van onze nieuwe leden, voor haar rekening zal nemen. De nachtvlinders zijn geteld in Haanwijk, Cromvoirt, Maliskamp (stapstenen Groote Wetering) en Nuland (Karregat), evenals in diverse privé-tuinen en incidenteel in de Wamberg. De jaarlijkse Nachtvlindernacht voor publiek hebben we niet kunnen organiseren. In het Karregat en de Stapstenen van de Groote Wetering zijn inventarisaties gedaan, verslag daarvan staat op de website.

Er is een groeps-app aangemaakt, waarmee we elkaar op de hoogte kunnen houden en ook melding kunnen doen van leuke waarnemingen. Er staan 22 leden op de ledenlijst.

Tineke Cramer